logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۲۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
برای چهارمین سال متوالی؛

جشن ییلاق در زنجان برگزار می شود/"اولن دلبر" اواخر تیر میزبان گردشگران می شود

جشن-ییلاق-در-زنجان-برگزار-می-شود-"اولن-دلبر"-اواخر-تیر-میزبان-گردشگران-می-شود

جشن ییلاق برای چهارمین سال متوالی در زنجان برگزار می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت:ا هدف آشنایی مردم با طبیعت، جشن ییلاق یا همان طبیعت و شهروند در استان زنجان برگزار  می‌شود.

آقاجانلو با اشاره به اینکه بحث اشتغال و تولید نیز در کشور مطرح است، افزود: باید با حفظ منابع به این موضوعات نیز توجه کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه لازمه ایجاد اشتغال پایدار همراه با حفظ منابع طبیعی شناسایی ظرفیت‌های جدید است، گفت: حوزه منابع طبیعی دو بحث در دست پیگیری است.

آقاجانلو با اشاره به برگزاری جشن ییلاق یا همان طبیعت و شهروند در استان زنجان عنوان کرد: این طرح با هدف سپری کردن یک روز در طبیعت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌مندان از منابع طبیعی در صورت مشاهده توریسم و کسب درآمد به حفظ طبیعت بیش از پیش علاقه نشان می‌دهند، گفت: هدف اصلی از برگزاری این جشن آشتی شهروندان با طبیعت است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه طبیعت از آن همه است، تاکید کرد: هر آسیبی که به طبیعت وارد شود در حقیقت زندگی همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

*اولن دلبر میزبان جشن ییلاق

گفتنی است،جشن ییلاق در منطقه ییلاقی اولن دلبر در شهرستان زنجان با هدف آشنایی مسئولان و علاقمندان با تولیدات دامداران به ویژه عشایر و حل مشکلات آنها در کنار شناساندن استعدادهای بالقوه طبیعت منطقه برگزار می شود.

 منطقه اولن دلبر(اولنگ دلبر) در فاصله 35 کیلومتری شهرستان زنجان به مساحت کل230 هکتار جزو مراتع ییلاقی استان وتنها یک تیپ مرتعی در مراتع این نقطه مشاهده می شود.

معرفی عشایر نشین منطقه، ترویج فرهنگ منطقه و نگهداری از منابع طبیعی، آشنایی مسئولان با زندگی عشایری و ییلاقی و مشکلات مرتعداران و عشایر جزو اهداف برگزاری این جشنواره محسوب می شود.

مرتعداران منطقه اولن دلبر از نظر ساختاراجتماعی جزو مرتعداران نیمه کوچ رو محسوب می شوند و این منطقه جزو ییلاقات استان بوده و مرتعداران برای تعلیف دام ها از اواسط تیر به این منطقه کوچ  کرده و از مراتع این منطقه بهره برداری می کنند.

عشایرتا اواسط شهریور در ییلاق اطراق می کنند، منابع آبی طبیعی موجود در منطقه شامل دو دهنه چشمه دائمی به نامهای قالاخلی بلاغ و بیگ بلاغی بوده که برای تامین آب مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

*ظرفیت های اولن دلبر

گیاهان صنعتی و دارویی، غذایی و زینتی در تمام سطوح مرتع وجود دارد  و بهره برداری از گیاهان داروئی  بصورت سنتی انجام شده و نیازهای داروئی  بهره برداران مراتع در طول سال متناسب با رویش گیاهان، برداشت و مورد استفاده قرار می گیرد.

اجرای موسیقی محلی و اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی و آئین های محلی در کنار مسابقات اسب سواری جزو برنامه های جشن ییلاق است.

آشنایی مسئولان و علاقمندان با تولیدات دامداران به ویژه عشایر و حل مشکلات آنها و نیز ایجاد روحیه، نشاط و شادابی در بین عشایر و دامداران در کنارشناساندن استعدادهای بالقوه طبیعت منطقه جزو اهداف برگزاری این جشنواره است.

جشن ییلاق آشتی دامداران با طبیعت محسوب شده و حفاظت از منابع طبیعی و استفاده بهینه از مراتع شهرستان همکاری بیش از پیش مرتعداران و دامداران و مسئولان استان و شهرستان را می طلبد.

تهیه فرم نظرسنجی،دعوت از نوازندگان بومی منطقه، فروش محصولات بومی منطقه و فراهم کردن فرصت برگزاری برنامه های متنوع اعم از اسب سواری،اجرای برنامه شبکه اشراق، بازی های محلی و سایر برنامه ها و آئین ها،صرف غذاهای محلی و سنتی از دیگر برنامه های این جشن محسوب می شود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر